FamilielivKost og børn

3 gode råd til at klare dit nytårsforsæt sammen med familien.

1. Hvor kommer din motivtion fra?

Overvej hvorfor du gerne vil ændre på noget i dit liv. Forstil dig, at du har nået dit mål. Hvordan har du det? Er det realistisk, det som du forstiller dig, du vil få ud af det? Hvor kommer din motivation fra, er det styret inde fra dig eller er det ydre påvirkninger som har motiveret dig?

Det er bevist, at ændringer som er motiveret indefra, har den største sandsynlighed for at lykkes. Hvorimod projekter styret udefra, – gode råd fra veninder, en coachs gode energi eller lign., ikke har samme succesrate.
Derudover er følelsen af at lykkes med et ydrestyret mål, sjældent noget som er særlig tilfredstillende og man er hurtigt ude efter et nyt mål. Et mål som er lidt større, sværere, mere udfordrende end det første. Ofte ender man med følelse af, at det aldrig rigtig er nok.

Derfor er det super vigtigt, at dit projekt er styret indefra dig, og er noget som du synes er vigtigt for dig. Et projekt som handler om omsorg for dig selv og emmer af kærlighed til livet har langt større sandsynlighed for at lykkes og skaber en større tilfredsstillelse inde i dig.

2. Tag ansvar for dit projekt og sæt børnene fri af det.

Hvis dine livsændringer omhandler din kost, er det igen vigtigt det er dit eget projekt.
Hvis dine børn vrænger på næsen af det du stiller på bordet, så overvej om du gider lave noget andet til dem, eller de selv må sørge for det, eller måske gå sultne i seng. Ingen af delene tager de skade af.

Hvis du derimod du kritiserer dem ved udsagn som,
”Hvorfor skal du altid være så kræsen” eller ”ej hvor er det tarveligt…”, eller
”Det er vigtigt at spise sundt, hvis du bliver ved med at være så kræsen, så får kroppen slet ikke det….osv…” Så kommer de til at føle sig forkerte og bliver usikre på dem selv.

I stedet må du tage ansvar for dit valg. Du kan sige:
”Ja, det er noget anderledes og jeg kan godt forstå hvis du ikke har lyst til at spise det, men der kommer ikke andet på bordet i dag” Eller
”Jeg er i gang med at ændre på min kost, og da det er mig der laver maden, og jeg ikke vil lave flere retter, kommer du til at få andet end det vi plejer. – Men du må gerne selv hente noget andet i køleskabet” en mulighed kunne også være:
”Det er hvad jeg vil lave af mad i dag, og jeg vil ikke have i henter andet mad”

Og nej, de behøver ikke smage….!
Børn bliver ikke kræsne af ikke at smage, de bliver kræsne af at du gør et projekt ud af deres mad, i stedet for at koncentrere dig om din egen mad og hvad du har lyst til.
Et sætning som ”Du skal smage, før du får noget andet” giver ikke børn lyst til at smage. Det lærer dem at gøre hvad du siger, fordi du har magten til at råde over deres madindtag.
Ofte skaber det flere magtkampe omkring middagsbordet, og de lærer ikke at lytte til deres sanser og være interesseret i nye retter.
Hvis dine børn derimod oplever du hygger dig, eksperimentere med maden, smager og er nysgerrig på ny mad, så vil dine børn også blive det med tiden.

Og lad os så lige slå fast:  Fordi du går op i sundhed og har bestemte holdninger til mad, får dine børn ikke et forkvaklet forhold til mad. Kun hvis projektet bliver på dine børns vegne og ikke på dit eget.

Hvis børn oplever at deres små sær standpunkter, såsom en periode kun med leverpostej bliver mødt med respekt og alvor, vil de med tiden blive mere fleksible. Men hvis de bliver mødt med negligering og kritik, vil de blive mere lukkede og krakilske. Det er dig som skaber magtkampene, ikke dine børn. 🙂

 

3. Inspirer dine børn istedet for belære dem.

Det fede ved projekter er, at din familie vil opleve dig kæmpe for noget. Du vil få mulighed for at vise, at nye vane ændringer og projekter både er med op og nedture.

Del dem og hvad de gør ved dig, men respekter selvfølgelig når de bliver lige lovlig trætte af dine snakke. – Man bliver altid en smule selvoptaget, når man har gang i et nyt projekt. 😉

Men børn lærer ikke af at blive belært. De lære at se hvordan vi lever vores liv. Det vil sige, at du nu har rig mulighed for at vise dem, hvordan man kan bede om hjælp, hvis det bliver svært.

Når det virker uoverskueligt, viser du hvordan man kan sige hvad man har brug for. Et kram, et råd, et øre…
De vil opleve hvordan de kan takle udfordringer og eventuelle nedture.
Så brug tiden med kost- eller livsændringer på at blive klogere på dig selv og lad dine børn blive inspireret.
Lad vær med at synes hele familien skal synes det er en god ide, det kan være du er lidt irriterende og det er også en del af udfordringen.

Rigtig god fornøjelse og godt nytår til dig og din familie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *